To miejsce stworzone specjalnie dla Was - naszych klientów. W trosce o Waszą wygodę i czas, przygotowaliśmy odpowiedzi na pytania, które często mogą Was nurtować. Na naszej stronie regularnie pojawiać się będą nowe treści podpowiadające Wam, jak odpowiednio zadbać o samochód, co ile wykonywać okresowe przeglądy oraz opowiemy o zagrożeniach związanych z niewłaściwymi doborem opon oraz eksploatacją pojazdów. Zapraszamy do lektury!
1. Właściwy dobór opon - na co zwrócić uwagę podczas kupowania opon (03.02.2020)
Kolejne artykuły wkrótce...
Właściwy dobór opon
Dobór właściwych opon do samochodu to kluczowa decyzja podczas przygotowywania pojazdu do nowego sezonu. Oprócz bieżnika, który musi być dostosowany do panujących w danym sezonie warunków pogodowych oraz indywidualnych potrzeb co do użytkowania samochodu, opona posiada także inne, istotne parametry.
Rozmiar opony
Jest to zestaw parametrów, które decydują, czy możliwe jest założenie danej opony na felgi znajdujące się pod Twoim samochodem. Omówimy znaczenie poszczególnych numerów na przykładzie oznaczenia: 225/50 R17, gdzie kolejno:
Właściwy dobór tych parametrów jest konieczny, ponieważ źle dobrane opony mogą utrudniać prowadzenie pojazdu lub w ogóle uniemożliwić założenie koła pod samochód. Do tego trzeba pamiętać o straconym czasie, nerwach, a w przypadku kupowania opon w internecie - także straconych pieniądzach. O tym, dlaczego bardziej opłaca się kupować opony w punkcie stacjonarnym, opowiemy w dalszej części artykułu.
Indeksy nośności i prędkości
Przedstawiona na powyższym zdjęciu opona, po rozmiarach ma także wpisane oznaczenie 98 V. Liczba 98 oznacza indeks nośności: według tabeli nośności opon, 98 oznacza maksymalną nośność 750 kg. Litera V natomiast, zgodnie z tabelą indeksów prędkości, oznacza maksymalną dozwoloną prędkość 240 km/h.
Tabela indeksów nośności opon
Tabela indeksów prędkości opon
Oznaczenia dodatkowe - wzmocnienie
Przy rozmiarze opony, zwłaszcza w przypadku opon przeznaczonych do samochodów dostawczych,powinna pojawić się także dodatkowa litera C. Oznacza ona nic innego jak fakt, że mamy do czynienia z oponą wzmacnianą, czyli o większej nośności.
Czasami oprócz C, na oponie może pojawić się także napis "Extra Load" lub oznaczenie XL, co także oznacza podniesioną nośność, ale w stopniu mniejszym niż w przypadku oznaczenia C.
Czy zwiększona nośność oznacza zwiększenie wytrzymałości opony na uszkodzenia mechaniczne? Nic bardziej mylnego. Większa nośność oznacza nic więcej niż fakt, że opona może być stosowana do cięższych samochodów, lub takich które przewożą większe ilości towarów. Oznaczeń C lub XL nie należy utożsamiać z podniesioną wytrzymałością opony na ścięcie, przebicie i inne uszkodzenia mechaniczne.
Symbole dostosowania do warunków pogodowych
Dzięki tym symbolom, w prosty sposób można stwierdzić, do jakich warunków (jakiego sezonu) dostosowana jest opona. Często można to poznać po wzorze bieżnika opony, jednak w wielu przypadkach nie jest to oczywiste. Symbol M+S oznacza "Mud and snow", czyli oponę dostosowaną do błota oraz śniegu. To oznaczenie posiada każda opona dedykowana do użytku w okresie zimowym. Innym oznaczeniem wskazującym, że mamy do czynienia z oponą zimową jest 3PMSF. Oznaczeniom tym towarzyszyć może symbol płatka śniegu lub potrójny szczyt górski. Niektórzy producenci stosują jednak oznaczenie M+S także do opon letnich (zwłaszcza w przypadku opon do samochodów dostawczych) i wielosezonowych, tak więc należy mieć to na uwadze podczas zakupów!
Oprócz opon dedykowanych do użytku w zimie oraz lecie, na rynku można kupić także opony wielosezonowe, czyli sugerujące, że nadają się do użytku przez cały rok. O tym, ile jest w tym prawdy i czy warto wydać na nie pieniądze, w dalszej części artykułu.
Oznaczenie maksymalnego ciśnienia i nośności opony
Przykładowym oznaczeniem tych parametrów może być napis:
Teoretycznie oznacza to, że maksymalna nośność tej opony wynosi 750 kg, a maksymalne ciśnienie 340 kPa (3,4 bary, czyli około 3,5 atmosfery technicznej). Należy jednak pamiętać, że są to maksymalne, czyli graniczne parametry, których nie powinno się przekraczać. Skąd w takim razie wiedzieć, jakie ciśnienie powinno się znaleźć w Twojej oponie? Cóż, tą kwestię powinno się zostawić doświadczonemu wulkanizatorowi, który najlepiej wie, co jest dobre dla Twojego samochodu, lub kierować się zaleceniami producenta pojazdu.
Run on flat
Na oponie mogą znaleźć się także oznaczenia takie jak ROF, RSC, PAX czy właśnie run on flat. Co one oznaczają? W dużym skrócie można powiedzieć, że jest to technologia, która w przypadku uszkodzenia opony i utraty ciśnienia, pozwala na dalszą podróż samochodem.
Czy to oznacza, że nie potrzebuję w ogóle pompować takiej opony? W żadnym wypadku. Są to systemy awaryjne i powinny być wykorzystywane tylko w przypadku, gdy nie mamy możliwości zatrzymania się i wymiany koła na zapasowe. Run on flat powinien być w takiej sytuacji wykorzystany tylko do dojechania do serwisu opon. Używanie opony bez ciśnienia zawsze wymaga wymiany tej opony na nową, ponieważ ulega ona zniszczeniu: konsekwencją tego zawsze jest uszkodzenie opony, a dalsza jazda bez powietrza grozi także uszkodzeniem felgi lub nawet zawieszenia!
W sytuacji, gdy opona z takim systemem ulegnie uszkodzeniu, standardowo możemy na niej jechać jeszcze do 80 km, przy prędkości nie przekraczającej 80 km/h. Jeszcze raz należy jednak podkreślić, że jest to technologia pomocnicza i w przypadku uszkodzenia opony, należy jak najszybciej wymienić ją na nową.
W takim razie jak dobrze dobrać opony?
Powyżej zostały opisane najważniejsze parametry i właściwości opon, na które należy zwrócić uwagę przy ich doborze. Jakie możemy z tego wyciągnąć wnioski? Podsumujmy w telegraficznym skrócie najważniejsze informacje:
Dobór wymiarów opony
Jest on ściśle uzależniony od typu i modelu pojazdu. Właściwe wymiary opony determinują możliwość założenia jej na daną felgę. Od nich właśnie będzie zależeć komfort jazdy i długość eksploatacji opon. Dla pojazdów dostawczych warto dobrać opony wzmacniane, dla pojazdów osobowych można rozważyć zakup opon w technologii run on flat.
Różne opony w samochodzie
Dopuszcza się montowanie dwóch różnych par opon, tj. dwóch jednakowanych na osi przedniej i dwóch jednakowych na osi tylnej, jednak zdecydowanie zaleca się montaż czterech jednakowych opon. Zwiększa to komfort jazdy i pozwala uniknąć ewentualnego niedopasowania. Kategorycznie zabrania się jednak montowania różnych opon na tej samej osi! Nie tylko stanowi to niebezpieczeństwo dla Waszego życia i zdrowia, ale jest to prawnie zabronione w Polsce.
Zamienniki opon
Stosowanie zamienników opon, tzn. opon o wymiarach innych niż zalecane przez producenta pojazdu, jest możliwe, ale nie w każdym przypadku. Jest to kwestia indywidualna dla każdego pojazdu i można tego dokonać wykorzystując tabele zamienników lub skorzystać z porady serwisanta. Jeśli nie jesteś pewien, czy dany zamiennik będzie pasował do Twojego pojazdu, zapraszamy do naszego serwisu, gdzie fachowa i doświadczona obsługa doradzi w każdej sprawie.
Zakupy w internecie
Kupowanie opon w internecie może się wydawać wygodne, ale często wiąże się z ryzykiem. Jeśli możliwe jest obejrzenie kompletu na żywo, zawsze lepiej oddaje to jego rzeczywisty stan. Sprzedawca w sieci nie oceni, czy dana opona może zostać zastosowana jako zamiennik i czy w ogóle nadaje się do Twojego samochodu. Ponadto, jeśli używana opona posiada jakiekolwiek wady, obejrzenie jej na żywo zawsze pozwoli je zauważyć, czego nie gwarantuje kilka zdjęć widocznych w ofercie internetowej. Z doświadczenia wiemy, że opony zakupione w internecie często po prostu nie pasują do samochodu klienta, czasami zdarza się, że posiadają wadę wykluczającą je z eksploatacji. Wiąże się to z koniecznością zwrotu opon (na koszt kupującego), długim czasem oczekiwania na rozwiązanie sprawy oraz nerwami.
Opony a warunki atmosferyczne
Dopasowanie opon do panujących w danej porze roku warunków jest podstawą bezpiecznej jazdy. Wspomniane wcześniej opony wielosezonowe, wbrew wielu opiniom nie są złe, a ich kupno nie musi być stratą pieniędzy. Wiele z takich modeli świetnie się sprawdza w przypadku regionów, gdzie śnieg w zasadzie nie występuje. W przypadku rejonów górskich, gdzie zimie towarzyszy śnieg i oblodzenie jezdni, opony wielosezonowe często jednak nie zdają egzaminu. Jako serwis działający w Nowym Targu, mieszkańcom południa Polski gorąco zaleca się wymianę opon na typowo zimowe, najlepiej jeszcze zanim spadnie pierwszy śnieg.
O oponach bieżnikowanych
Wielu klientów zastanawia się, czy warto inwestować w opony bieżnikowane. Mają one bowiem tylu przeciwników, ilu zwolenników. Opony bieżnikowane to opony wcześniej już eksploatowane, na które nałożony został nowy bieżnik. Proces ten zachodzi w kontrolowanych warunkach, a każda opona musi zostać poddana kontroli jakości. Jednak opona oponie nierówna: jeśli decydujemy się na wybór opon bieżnikowanych, nie należy sugerować się jedynie ceną. Konieczny jest wybór opon renomowanych bieżnikowni. W tej kwestii również służymy poradą, a na życzenie klienta, możemy także zamówić opony prosto do naszego serwisu.
Czy marka jest istotna?
Marka opon nie pozostaje bez znaczenia, jednak nie jest wyznacznikiem jakości. Każda firma oponiarska posiada w swojej ofercie modele tańsze i droższe, bardziej i mniej sprawdzone. Dobre opony nie muszą stanowić połowy wartości samochodu! Każdemu czasami zdarza się kupować drogi sprzęt popularnej firmy, który niekoniecznie jest nam potrzebny, a który można zastąpić tańszym, wcale nie gorszym. W tej kwestii warto zaufać serwisantowi, który dopasuje komplet opon do Twoich potrzeb oraz budżetu.
Obecnie na rynku występuje mnóstwo modeli opon różnych producentów. Na zdjęciu widoczny jest jedynie mały ułamek opon dostępnych w naszej ofercie
Sprawdzone modele i mity o ich niezawodności
Często można spotkać się z utartymi już przez czas opiniami odnośnie 100% niezawodności danego modelu opon. W rzeczywistości, te opinie często mają przestarzały charakter. Większość opon, które kilka-kilkanaście lat temu mogły być świetnym modelem, obecnie jest produkowana przez inne fabryki, w innych krajach, różni się także mieszanka substancji wykorzystywana do produkcji gumy, przez co obecnie, teoretycznie ten sam model, w porównaniu do starszego, zachowa jedynie tą samą nazwę.
Czy warto kupować używane opony?
Używany sprzęt kupuje się ze względu na niższą cenę lub niedostępność danego modelu na rynku (np. w przypadku wycofania z produkcji). Dokładnie tak samo jest z oponami. Używany sprzęt wcale nie musi być gorszy od nowego! Kupując używane opony w naszym serwisie, macie pewność, że dostajecie produkt w 100% pełnowartościowy i nadający się do dalszego użytku. W naszym serwisie istnieje możliwość obejrzenia opon, sprawdzenia bieżnika, dopasowania ich do swojego pojazdu oraz uzyskania fachowej porady.
Słowo na koniec
Jak widać, dobór opon do samochodu nie jest kwestią całkowicie oczywistą. Przy zakupie ogumienia należy wziąć pod uwagę szereg czynników, o których łatwo można zapomnieć - przez co później można stracić czas i pieniądze. Dlatego na samodzielny dobór opon pozwolić sobie mogą osoby, które dobrze znają rynek i wiedzą na co zwrócić uwagę przy zakupach. Jeśli mamy jakieś wątpliwości, najlepszą opcją jest zgłoszenie się do serwisanta osobiście i poproszenie go o poradę. Serwis PNEUMAT służy pomocą, ponieważ Wasza wygoda jest dla nas najważniejsza. Zapraszamy do naszego punktu w Nowym Targu, ul. Kolejowa 144. Fachowa i doświadczona obsługa tylko czeka, aby Wam pomóc.