Porada Eksperta

To miejsce stworzone specjalnie dla Was - naszych klientów. W trosce o Wasza wygode i czas, przygotowalismy odpowiedzi na pytania, które czesto moga Was nurtowac. Na naszej stronie regularnie pojawiac sie beda nowe tresci podpowiadajace Wam, jak odpowiednio zadbac o  samochód, co ile wykonywac okresowe przeglady oraz opowiemy o zagrozeniach zwiazanych z niewlasciwymi doborem opon oraz eksploatacja pojazdów. Zapraszamy do lektury!

1. Wlasciwy dobór opon - na co zwrócic uwage podczas kupowania opon (03.02.2020)

Kolejne artykuly wkrótce...

Wlasciwy dobór opon

Dobór wlasciwych opon do samochodu to kluczowa decyzja podczas przygotowywania pojazdu do nowego sezonu. Oprócz bieznika, który musi byc dostosowany do panujacych w danym sezonie warunków pogodowych oraz indywidualnych potrzeb co do uzytkowania samochodu, opona posiada takze inne, istotne parametry.

Rozmiar opony

Jest to zestaw parametrów, które decyduja, czy mozliwe jest zalozenie danej opony na felgi znajdujace sie pod Twoim samochodem. Omówimy znaczenie poszczególnych numerów na przykladzie oznaczenia: 225/50 R17, gdzie kolejno:

  • 225 - wymiar ten oznacza szerokosc opony i jest podawany w milimetrach;
  • 50 - oznacza profil, a wiec wysokosc opony. Wartosc ta podawana jest w procentach i obliczana jest w nastepujacy sposób:
    225 m * 50% = 112,5 mm;
  • R17 - oznacza srednice felgi w calach, czyli w tym wypadku 17 cali.


Wymiary oponyWlasciwy dobór tych parametrów jest konieczny, poniewaz zle dobrane opony moga utrudniac prowadzenie pojazdu lub w ogóle uniemozliwic zalozenie kola pod samochód. Do tego trzeba pamietac o straconym czasie, nerwach, a w przypadku kupowania opon w internecie - takze straconych pieniadzach. O tym, dlaczego bardziej oplaca sie kupowac opony w punkcie stacjonarnym, opowiemy w dalszej czesci artykulu. 

Indeksy nosnosci i predkosci

Przedstawiona na powyzszym zdjeciu opona, po rozmiarach ma takze wpisane oznaczenie 98 V. Liczba 98 oznacza indeks nosnosci: wedlug tabeli nosnosci opon, 98 oznacza maksymalna nosnosc 750 kg. Litera V natomiast, zgodnie z tabela indeksów predkosci, oznacza maksymalna dozwolona predkosc 240 km/h.

Tabela indeksów nosnosci opon 

Tabela indeksów predkosci opon

Oznaczenia dodatkowe - wzmocnienie

Przy rozmiarze opony, zwlaszcza w przypadku opon przeznaczonych do samochodów dostawczych,powinna pojawic sie takze dodatkowa litera C. Oznacza ona nic innego jak fakt, ze mamy do czynienia z opona wzmacniana, czyli o wiekszej nosnosci. 
Czasami oprócz C, na oponie moze pojawic sie takze napis "Extra Load" lub oznaczenie XL, co takze oznacza podniesiona nosnosc, ale w stopniu mniejszym niz w przypadku oznaczenia C. 
Czy zwiekszona nosnosc oznacza zwiekszenie wytrzymalosci opony na uszkodzenia mechaniczne? Nic bardziej mylnego. Wieksza nosnosc oznacza nic wiecej niz fakt, ze opona moze byc stosowana do ciezszych samochodów, lub takich które przewoza wieksze ilosci towarów. Oznaczen C lub XL nie nalezy utozsamiac z podniesiona wytrzymaloscia opony na sciecie, przebicie i inne uszkodzenia mechaniczne.

Symbole dostosowania do warunków pogodowych

Dzieki  tym symbolom, w prosty sposób mozna stwierdzic, do jakich warunków (jakiego sezonu) dostosowana jest opona. Czesto mozna to poznac po wzorze bieznika opony, jednak w wielu przypadkach nie jest to oczywiste. Symbol M+S oznacza "Mud and snow", czyli opone dostosowana do blota oraz sniegu. To oznaczenie posiada kazda opona dedykowana do uzytku w okresie zimowym. Innym oznaczeniem wskazujacym, ze mamy do czynienia z opona zimowa jest 3PMSF. Oznaczeniom tym towarzyszyc moze symbol platka sniegu lub potrójny szczyt górski. Niektórzy producenci stosuja jednak oznaczenie M+S takze do opon letnich (zwlaszcza w przypadku opon do samochodów dostawczych) i wielosezonowych, tak wiec nalezy miec to na uwadze podczas zakupów!
Oprócz opon dedykowanych do uzytku w zimie oraz lecie, na rynku mozna kupic takze opony wielosezonowe, czyli sugerujace, ze nadaja sie do uzytku przez caly rok. O tym, ile jest w tym prawdy i czy warto wydac na nie pieniadze, w dalszej czesci artykulu.

Oznaczenie maksymalnego cisnienia i nosnosci opony

Przykladowym oznaczeniem tych parametrów moze byc napis:
Maksymalne cisnienie i nosnosc oponyTeoretycznie oznacza to, ze maksymalna nosnosc tej opony wynosi 750 kg, a maksymalne cisnienie 340 kPa (3,4 bary, czyli okolo 3,5 atmosfery technicznej). Nalezy jednak pamietac, ze sa to maksymalne, czyli graniczne parametry, których nie powinno sie przekraczac. Skad w takim razie wiedziec, jakie cisnienie powinno sie znalezc w Twojej oponie? Cóz, ta kwestie powinno sie zostawic doswiadczonemu wulkanizatorowi, który najlepiej wie, co jest dobre dla Twojego samochodu, lub kierowac sie zaleceniami producenta pojazdu.

Run on flat

Na oponie moga znalezc sie takze oznaczenia takie jak ROF, RSC, PAX czy wlasnie run  on flat. Co one oznaczaja? W duzym skrócie mozna powiedziec, ze jest to technologia, która w przypadku uszkodzenia opony i utraty cisnienia, pozwala na dalsza podróz samochodem.
Czy to oznacza, ze nie potrzebuje w ogóle pompowac takiej opony? W zadnym wypadku. Sa to systemy awaryjne i powinny byc wykorzystywane tylko w przypadku, gdy nie mamy mozliwosci zatrzymania sie i wymiany kola na zapasowe. Run on flat powinien byc w takiej sytuacji wykorzystany tylko do dojechania do serwisu opon. Uzywanie opony bez cisnienia zawsze wymaga wymiany tej opony na nowa, poniewaz ulega ona zniszczeniu: konsekwencja tego zawsze jest uszkodzenie opony, a dalsza jazda bez powietrza grozi takze uszkodzeniem felgi lub nawet zawieszenia!
W sytuacji, gdy opona z takim systemem ulegnie uszkodzeniu, standardowo mozemy na niej jechac jeszcze do 80 km, przy predkosci nie przekraczajacej 80 km/h. Jeszcze raz nalezy jednak podkreslic, ze jest to technologia pomocnicza i w przypadku uszkodzenia opony, nalezy jak najszybciej wymienic ja na nowa.

W takim razie jak dobrze dobrac opony?

Powyzej zostaly opisane najwazniejsze parametry i wlasciwosci opon, na które nalezy zwrócic uwage przy ich doborze. Jakie mozemy z tego wyciagnac wnioski? Podsumujmy w telegraficznym skrócie najwazniejsze informacje:

Dobór wymiarów opony

Jest on scisle uzalezniony od typu i modelu pojazdu. Wlasciwe wymiary opony determinuja mozliwosc zalozenia jej na dana felge. Od nich wlasnie bedzie zalezec komfort jazdy i dlugosc eksploatacji opon. Dla pojazdów dostawczych warto dobrac opony wzmacniane, dla pojazdów osobowych mozna rozwazyc zakup opon w technologii run on flat.

Rózne opony w samochodzie

Dopuszcza sie montowanie dwóch róznych par opon, tj. dwóch jednakowanych na osi przedniej i dwóch jednakowych na osi tylnej, jednak zdecydowanie zaleca sie montaz czterech jednakowych opon. Zwieksza to komfort jazdy i pozwala uniknac ewentualnego niedopasowania. Kategorycznie zabrania sie jednak montowania róznych opon na tej samej osi! Nie tylko stanowi to niebezpieczenstwo dla Waszego zycia i zdrowia, ale jest to prawnie zabronione w Polsce.

Zamienniki opon

Stosowanie zamienników opon, tzn. opon o wymiarach innych niz zalecane przez producenta pojazdu, jest mozliwe, ale nie w kazdym przypadku. Jest to kwestia indywidualna dla kazdego pojazdu i mozna tego dokonac wykorzystujac tabele zamienników lub skorzystac z porady serwisanta. Jesli nie jestes pewien, czy dany zamiennik bedzie pasowal do Twojego pojazdu, zapraszamy do naszego serwisu, gdzie fachowa i doswiadczona obsluga doradzi w kazdej sprawie.

Zakupy w internecie

Kupowanie opon w internecie moze sie wydawac wygodne, ale czesto wiaze sie z ryzykiem. Jesli mozliwe jest obejrzenie kompletu na zywo, zawsze lepiej oddaje to jego rzeczywisty stan. Sprzedawca w sieci nie oceni, czy dana opona moze zostac zastosowana jako zamiennik i czy w ogóle nadaje sie do Twojego samochodu. Ponadto, jesli uzywana opona posiada jakiekolwiek wady, obejrzenie jej na zywo zawsze pozwoli je zauwazyc, czego nie gwarantuje kilka zdjec widocznych w ofercie internetowej. Z doswiadczenia wiemy, ze opony zakupione w internecie czesto po prostu nie pasuja do samochodu klienta, czasami zdarza sie, ze posiadaja wade wykluczajaca je z eksploatacji. Wiaze sie to z koniecznoscia zwrotu opon (na koszt kupujacego), dlugim czasem oczekiwania na rozwiazanie sprawy oraz nerwami.

Opony a warunki atmosferyczne

Dopasowanie opon do panujacych w danej porze roku warunków jest podstawa bezpiecznej jazdy. Wspomniane wczesniej opony wielosezonowe, wbrew wielu opiniom nie sa zle, a ich kupno nie musi byc strata pieniedzy. Wiele z takich modeli swietnie sie sprawdza w przypadku regionów, gdzie snieg w zasadzie nie wystepuje. W przypadku rejonów górskich, gdzie zimie towarzyszy snieg i oblodzenie jezdni, opony wielosezonowe czesto jednak nie zdaja egzaminu. Jako serwis dzialajacy w Nowym Targu, mieszkancom poludnia Polski goraco zaleca sie wymiane opon na typowo zimowe, najlepiej jeszcze zanim spadnie pierwszy snieg.

O oponach bieznikowanych

Wielu klientów zastanawia sie, czy warto inwestowac w opony bieznikowane. Maja one bowiem tylu przeciwników, ilu zwolenników. Opony bieznikowane to opony wczesniej juz eksploatowane, na które nalozony zostal nowy bieznik. Proces ten zachodzi w kontrolowanych warunkach, a kazda opona musi zostac poddana kontroli jakosci. Jednak opona oponie nierówna: jesli decydujemy sie na wybór opon bieznikowanych, nie nalezy sugerowac sie jedynie cena. Konieczny jest wybór opon renomowanych bieznikowni. W tej kwestii równiez sluzymy porada, a na zyczenie klienta, mozemy takze zamówic opony prosto do naszego serwisu. 

Czy marka jest istotna?

Marka opon nie pozostaje bez znaczenia, jednak nie jest wyznacznikiem jakosci. Kazda firma oponiarska posiada w swojej ofercie modele tansze i drozsze, bardziej i mniej sprawdzone. Dobre opony nie musza stanowic polowy wartosci samochodu! Kazdemu czasami zdarza sie kupowac drogi sprzet popularnej firmy, który niekoniecznie jest nam potrzebny, a który mozna zastapic tanszym, wcale nie gorszym. W tej kwestii warto zaufac serwisantowi, który dopasuje komplet opon do Twoich potrzeb oraz budzetu.                                      

Obecnie na rynku wystepuje mnóstwo modeli opon róznych producentów. Na zdjeciu widoczny jest jedynie maly ulamek opon dostepnych w naszej ofercie

Sprawdzone modele i mity o ich niezawodnosci

Czesto mozna spotkac sie z utartymi juz przez czas opiniami odnosnie 100% niezawodnosci danego modelu opon. W rzeczywistosci, te opinie czesto maja przestarzaly charakter. Wiekszosc opon, które kilka-kilkanascie lat temu mogly byc swietnym modelem, obecnie jest produkowana przez inne fabryki, w innych krajach, rózni sie takze mieszanka substancji wykorzystywana do produkcji gumy, przez co obecnie, teoretycznie ten sam model, w porównaniu do starszego, zachowa jedynie ta sama nazwe.

Czy warto kupowac uzywane opony?

Uzywany sprzet kupuje sie ze wzgledu na nizsza cene lub niedostepnosc danego modelu na rynku (np. w przypadku wycofania z produkcji). Dokladnie tak samo jest z oponami. Uzywany sprzet wcale nie musi byc gorszy od nowego! Kupujac uzywane opony w naszym serwisie, macie pewnosc, ze dostajecie produkt w 100% pelnowartosciowy i nadajacy sie do dalszego uzytku. W naszym serwisie istnieje mozliwosc obejrzenia opon, sprawdzenia bieznika, dopasowania ich do swojego pojazdu oraz uzyskania fachowej porady. 

Slowo na koniec

Jak widac, dobór opon do samochodu nie jest kwestia calkowicie oczywista. Przy zakupie ogumienia nalezy wziac pod uwage szereg czynników, o których latwo mozna zapomniec - przez co pózniej mozna stracic czas i pieniadze. Dlatego na samodzielny dobór opon pozwolic sobie moga osoby, które dobrze znaja rynek i wiedza na co zwrócic uwage przy zakupach. Jesli mamy jakies watpliwosci, najlepsza opcja jest zgloszenie sie do serwisanta osobiscie i poproszenie go o porade. Serwis PNEUMAT sluzy pomoca, poniewaz Wasza wygoda jest dla nas najwazniejsza. Zapraszamy do naszego punktu w Nowym Targu, ul. Kolejowa 144. Fachowa i doswiadczona obsluga tylko czeka, aby Wam pomóc.

Newsletter
Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera!
Wyślemy Ci powiadomienia o atrakcyjnych promocjach i nowościach.